Elektrostymulacja mięśni – FAQ

  1. 1. Jak działa EMS?

    W trakcie poruszania się lub wykonywania ćwiczeń, nasz mózg wysyła impulsy do neuronów, czego efektem są skurcze mięśni.

    EMS polega na stymulacji mięśni impulsami elektrycznymi, prądu stałego i zmiennego, o różnej częstotliwości, które mają parametry identyczne jak impulsy generowane przez mózg. Bezbolesne impulsy wywołują kontrolowane skurcze z pominięciem części lub całego układu nerwowego. Impulsy elektryczne generowane podczas treningu pochodzą z urządzenia Mihabodytec (https://www.miha-bodytec.com/en/) – doskonałej jakości sprzętu produkowanego w Niemczech. Miha bodytec jest liderem rynku produktów EMS.

    20 minutowa sesja Trening EMS odpowiada 3-4 godzinom spędzonym w siłowi, ponieważ w trakcie jednego treningu EMS Twoje ciało otrzymuje ponad 150 razy więcej napięć mięśni, niż podczas tradycyjnego treningu. Pobudzeniu ulegają również mięśnie głębokie, a jednoczesna stymulacja dziewięciu głównych grup partii mięśniowych pozwala na szybkie osiągnięcie pożądanych efektów.

    Trening EMS nie tylko kształtuje wymarzoną sylwetkę, redukuje tkankę tłuszczową i cellulit, ale również wzmacnia wszystkie mięśnie stabilizujące odpowiedzialne za utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. Przyspiesza też metabolizm, łagodzi bóle pleców oraz poprawia samopoczucie.

    Wypróbuj EMS, a poczujesz poczujesz różnicę w treningu i samopoczuciu!

  2. 2. Jak przebiega trening EMS?

    Przed pierwszym treningiem trener przeprowadza z Tobą wywiad, ustalacie jakie są Twoje cele treningowe oraz czy nie ma żadnych przeciwwskazań do jego przeprowadzenia.

    Następnie, w komfortowych warunkach przebierasz się w specjalną bieliznę treningową (T-shirt oraz legginsy), na który trener założy Ci treningową kamizelkę, pas biodrowy oraz opaski na ramiona i uda. Kamizelka i pozostałe części wyposażone są w specjalne elektrody, które służą do równoczesnej stymulacji poszczególnych partii mięśniowych naszego ciała. Następnie trener zademonstruje jak działają impulsy oraz pokaże Ci kilka prostych ćwiczeń.

    Kolejnym etapem jest konfiguracja maszyny – trener włącza program, odpowiednio dobrany do Twoich celów oraz, przy Twojej pomocy, ustawia natężenie impulsu na poszczególne grupy mięśniowe, dostosowując je do Twoich preferencji i potrzeb.

    Trening trwający 20 min jest układem ćwiczeń podczas których trener cały czas czuwa na poprawnością ich wykonywania, od niej bowiem zależy efektywność treningu.

    Po treningu, jeżeli zdecydujesz, że chcesz korzystać z treningów EMS, trener, na podstawie wcześniej przeprowadzonego wywiadu oraz ankiety, którą wypełniasz, przygotowuje dla Ciebie plan treningowy.

  3. 3. Kto może trenować? Jakie są przeciwwskazania?

    Trening EMS jest polecany wszystkim, bez względu na wiek, płeć – może go wykonywać każda osoba dorosła, która chce zadbać o swoje ciało i kondycję.

    Trening EMS nie ma także górnej granicy wiekowej – niektórzy z naszych klientów mają ponad 60 lat i używają tej skutecznej metody, aby utrzymać formę.

    EMS jest również zalecany po ciąży, aby powrócić do formy i sylwetki sprzed ciąży, najszybciej, jak to możliwe.

    Mimo to, jak w każdym innym sporcie, tak i w tym przypadku, istnieje lista przeciwwskazań, przy których ta forma treningu nie jest zalecana.

    Z elektrostymulacji nie powinny korzystać osoby z:

    • rozrusznikiem serca,
    • chorobami serca (arytmia, zawał),
    • chorobami układu nerwowego (padaczka),
    • nadciśnieniem,
    • zaburzeniami krążenia tętniczego krwi
    • cukrzycą,
    • miażdżycą w stopniu zaawansowanym
    • metalowymi implantami (endoprotezy stawów, zębów),
    • bólami niewiadomego pochodzenia,
    • gorączką,
    • stanami zapalnymi, ostrymi zakażeniami bakteryjnymi i wirusowymi
    • grzybicą w obrębie dróg moczowych,
    • zaburzeniami krzepnięcia krwi, krwotokami, hemofilią, kobiety podczas menstruacji
    • zmianami nowotworowymi,
    • przepukliną pachwinową lub ściany jamy brzusznej,
    • ranami, stanami zapalnymi, oparzeniami, podrażnieniami, egzemami w obszarze elektrod,

    a także:

    • kobiety w ciąży,
    • osoby w stanach wyczerpania fizycznego i psychicznego,
    • osoby, u których stwierdzono brak reakcji na stosowanie elektrostymulacji.

    W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych ze wskazaniami lub przeciwwskazaniami do elektrostymulacji, należy skonsultować się wcześniej ze swoim lekarzem lub fizjoterapeutą.

  4. 4. Jak szybko widoczne są efekty treningu EMS?

    Efekty widoczne są już po kilku sesjach treningu EMS.

    Badanie przeprowadzone przez niemieckich naukowców wykazują, że już po 4 treningach siła maksymalna ćwiczących wzrosła o 17%, poziom wytrzymałości po 12 sesjach wzrósł o 108%, a po 4 tygodniach regularnych treningów zanotowano 30% wzrost mocy.

  5. 5. Czy trening EMS jest bezpieczny dla zdrowia?

    Odpowiednio nadzorowany trening WB-EMS cechuje się dużym profilem bezpieczeństwa, co potwierdza się w wielu badaniach /min. Efficacy and Safety of Low Frequency Whole-Body Electromyostimulation (WB-EMS) to Improve Health- Related Outcomes in Non-athletic Adults. A Systematic Review. Kemmler W, et al. Front Physiol. 2018. /. Jest to forma treningu, która może być stosowna zarówno przez osoby niewysportowane, jak i te, które uprawiają sport zawodowo.

    Trening EMS praktycznie nie obciąża stawów i nie niesie ze sobą ryzyka kontuzji, a impulsy elektryczne generowane podczas treningu mają parametry identyczne jak impulsy generowane przez ludzki mózg.

    Oczywiście, jak w każdym sporcie, tak i w tym przypadku istnieje lista przeciwwskazań, przy których taka forma treningu nie jest zalecana.

    Trening EMS musi być zawsze prowadzony przez wyszkolonego i certyfikowanego trenera.

    Odstęp między dwiema sesjami treningowymi powinien wynosić, co najmniej 4 dni (czas potrzebny mięśniom na regenerację).

  6. 6. Czym trening EMS różni się od konwencjonalnych ćwiczeń?

    W trakcie zajęć na tradycyjnej siłowni, świadomie pobudzamy poszczególne grupy mięśni do skurczu pod wpływem impulsów płynących z naszego układu nerwowego. Osiągnięty efekt zależy w dużej mierze od rodzaju ćwiczenia, indywidualnej motywacji i włożonego wysiłku. W przypadku WB-EMS, nasze mięśnie stymulowane są niezależnie od naszej woli, przez impulsy płynące z kombinezonu Miha BodyTec, co pozwala ćwiczyć z intensywnością nieosiągalną innymi metodami. Równocześnie pobudzanych jest nawet do 12 partii mięśniowych /1 Cyt. za prof. Wolfgang Kemmler, Whole-body electromyostimulation training: fitness or prevention?, Medica Magazine, 10.09.2017/

    Co więcej, w odróżnieniu od standardowych ćwiczeń w tym samym czasie dochodzi do aktywacji dwóch przeciwstawnych grup mięśni (tzw. agonistów i antagonistów), co znacząco zwiększa efektywność ćwiczeń – według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet w Bayreuth oraz przez Niemiecki Uniwersytet Sportowy w Koln, trening z użyciem EMS jest o 40% bardziej efektywny niż tradycyjny trening siłowy.

  7. 7. Czy trening EMS może być pomocny w rehabilitacji kręgosłupa lub stawów biodrowych?

    TAK. Fizjoterapia wykorzystuje EMS od wielu lat. Trening EMS zmniejsza częstotliwość bólów pleców oraz bioder i pomaga w szybszym powrocie do pełnej sprawności po kontuzji. Trening EMS nie obciąża stawów, jest więc wskazany również dla osób ….

  8. 8. Czy można  korzystać z treningów EMS w trakcie ciąży?

    Nie. Elektrostymulacja i skurcze mięśni nie są rekomendowane podczas ciąży.

    EMS jest natomiast zalecany po ciąży, aby powrócić do formy tak szybko, jak to możliwe.

  9. 9. Jak się przygotować na pierwszy trening EMS?

    Trening EMS nie wymaga żadnych, specjalnych przygotowań.

    Weź ze sobą uśmiech i dobry humor, które sprawią, że cała procedura jest dwukrotnie przyjemniejsza. Poza tym wystarczy para skarpetek i ręcznik. Resztę my zapewniamy.

    Po treningu możesz wziąć prysznic w naszym studio i napić się dobrej kawy. 🙂

    Ważne, aby na pół godz. przed treningiem wypić co najmniej 0,5 l wody.

    Ponadto w naszych studiach oferujemy Państwu pyszny napój z L-karnityną/inne oraz suplementy, które przyśpiesza spalanie komórek tłuszczowych.

  10. 10. Czy powinno się jeść przed treningiem EMS?

    Aby uzyskać najlepsze możliwe wyniki, zaleca się spożyć lekki posiłek, bogaty w węglowodany około 1,5-2 godz. przed treningiem.

    Spożycie ciężkiego posiłku może być przyczyną bólu brzucha podczas treningu!